Vanliga frågor & svar
Hur löser vi parkering till flyttdagen?
Om ni har möjlighet så försök att reservera en parkeringsplats så nära ert boende som möjligt, ta hjälp av er bil alternativt koner eller andra föremål för att hålla en plats åt vår lastbil (minst 8 meter).
Vi parkerar alltid lagligt men skulle ni önska att vi parkerar på andra platser för att komma närmre ert boende så är det på ert ansvar, om vi då får en parkeringsbot betalas denna av kund. Denna eventuella parkeringsbot tjänas oftast in eftersom vi då har en mycket kortare sträcka att gå.
Kan ni hjälpa mig att packa?
Vi har utbildade packmästare som hjälper er med all typ av packning stort som smått.
När ni bokar packhjälp så ingår packmaterial så som mackulaturpapper, sträckfilm, bubbelplast samt etiketter/märklappar. Flyttkartonger ingår också men dessa lånar vi ut, när ni har packat upp ert bohag så hämtar vi flyttkartongerna.
Ni bokar packhjälp samtidigt som ni bokar flytthjälp, vanligtvis packar vi ert bohag en till två dagar innan flytten utförs. Flytten kommer att gå både snabbare och vara väl skyddad tack vare våra packmästare.
Flyttar ni i hela Sverige?
Ja vi flyttar i hela Sverige och vi kan även hjälpa er om ni ska flytta utomlands.
Kontakta oss för en offert.
Kan ni hjälpa mig med att slänga skräp på återvinningstationen?
Det löser vi, tänk bara på att sortera upp allt innan vi anländer för att spara tid.
Har ni inte möjlighet att själva sortera så kan vi dessutom hjälpa er med det, men som sagt sparar ni mycket tid på att själva se till att allt är sorterat och klart. Eftersom vi är ett företag så kostar det 350kr inkl moms varje gång vi besöker återvinningstationen.
Hur ser era villkor/försäkringar ut?
Vi följer Bohag 2010 samt Kontor 2003.
Vi är fullförsäkrade med transportöransvarsförsäkring, företagsförsäkring samt budbilsförsäkring.
Läs mer i våra villkor »
Hur hanterar ni personuppgifter?
Läs mer om hur PIPERS AB hanterar personuppgifter i vår Integritetspolicy
Packtips inför flytt
Våra bästa tips inför flytten
Strukturera din flytt
Gör en lista på de förberedelser som ska göras och respektive deadline. Det kan vara sådant som boka flyttfirma, planera flyttstädning, ordna med packmaterial samt ta en vända till tippen. Är det höst eller vinter är det en bra idé att ha lampor på plats eller nära till hands.
Använd ordentliga flyttkartonger
Tyvärr har det blivit vanligt att sälja billiga s.k. flyttkartonger på stormarknader och andra ospecialiserade säljställen. De här kartongerna har bara ett lager wellpapp ,vilket gör kartongerna ostabila och de går väldigt lätt sönder tyvärr. Vi rekommenderar att ni inte använder dessa. Med lådor som kollapsar riskerar dina saker att gå sönder och dessutom blir vårt arbete krångligt och din flytt tar därmed längre tid. Så vårt tips är att du hyr eller köper riktiga flyttkartonger av oss.
Märk upp dina kartonger
Skriv på kartongens gavlar till vilket rum den ska på nya adressen så blir det enkelt för oss att få allt på plats. För att underlätta för dig själv numrera kartongerna och för en mer detaljerad lista över innehållet. Bra också att packa en ”alla mina viktigaste saker”- kartong, då kan vi se till att den tas sist och därmed är först på plats och ställs åt sidan. Viktiga saker kan vara sådant som mediciner, bankdosan, passet, dagboken eller mobilladdaren.
Rensa och släng
Eller ännu hellre – använd Blocket.se, bortskänkes-grupper eller Myrorna för att göra dig av med det sista av det du inte behöver. Och glöm inte vinden/källaren!
Punktlista inför flytt
Med en bra packning blir vårt arbete enklare, er flytt billigare och ert bohag skyddat på bästa sätt.
Alla gillar en punktlista, här kommer våra tips:
- Packa allt som går i kartonger.
- Vid packning av böcker, fyll endast kartongen till hälften, resterande fyller ni med lätta material.
- Använd ordentliga flyttkartonger som går att stapla på varandra utan att sidorna viker sig. Det ska vara 5 lager wellpapp och inte 3.
- Packa inte onödigt tungt – du ska själv kunna lyfta kartongerna.
- Tumregel, 1 kartong per kvadratmeter.
- Töm skåp, byråer och andra förvaringsmöbler. Ta ur hyllplan och tejpa ihop hyllplanen med varandra. Ta ur lådor om möbeln är tung, annars går det bra att tejpa fast dem så de inte åker ut när möbeln flyttas.
- Tejpa ihop gardinstänger och andra liknande föremål med varandra, eller använda ännu hellre plastfilm så att det inte blir tejprester kvar.
- Rulla ihop mattor, madrasser och liknande och tejpa eller knyt ihop dem.
- Packa kläder som måste hänga i speciella kartonger för detta ändamål.
- Montera ner möbler som monterats i lägenheten och är för stora för att få ut när de är ihopsatta.
- Passa på att sortera och slänga innan flytten och glöm inte att också packa eventuella förråd.
- Skydda speciellt känsliga golv med mjölkpapp eller annan golvpapp.
Checklista inför flytt
Praktiska saker att tänka på i samband med din flytt:
- Sortera kläder, böcker och annat som kan slängas eller doneras.
- Reservera p-plats (minst 10m) så nära er bostad som möjligt.
- Boka flyttstädning i tid om du ska ha hjälp med detta. Tänk på att vi ska hinna ut med (merparten av) ditt bohag innan städarna sätter igång.
- Kontrollera källare och vind. Sortera och kasta det som inte ska med i flytten.
- Kolla så allt är klart för inflyttning, framför allt om du flyttar till nyproduktion eller om det handlar om ett lägenhetsbyte.
- Samla in nycklar till lägenheten, vinden och övriga utrymmen. Se till att du har nyckel till den nya bostaden. Ordna med lås till de nya förråden.
- Ska bohaget till magasinering måste du se till att du har ett bokat förråd med koder och nycklar eller att anläggningen är bemannad när vi kommer dit.
- Tänk på öppettider om vi ska förbi tippen.
Om du planerar att lämna saker på auktionshus eller till Myrorna måste du ha en plan B för det som de eventuellt inte tar emot.
Hittar du inte det du söker?
Tveka inte att höra av dig så berättar vi mer!